Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Integracja

Integracja

 

“Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka

Gdyby wszyscy byli silni jak konie

Gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości

Gdyby każdy miał to samo

Nikt nikomu nie byłby potrzebny”

ks. Jan Twardowski

 

Podstawowe założenie systemu kształcenia integracyjnego brzmi: „Każdy może się uczyć, choć nie wszyscy mogą się uczyć tego samego i w tym samym tempie”. Wychodząc z założenia, że współczesny świat wymaga od nauczycieli przygotowania uczniów do życia w warunkach cywilizacji wieku XXI – Szkoła Podstawowa w Mostach stara się wyposażać swoich absolwentów nie tylko w wiedzę, lecz również kształtować umiejętności związane z  efektywnym współdziałaniem w zespole i pracy w grupie, budowaniem więzi międzyludzkich, poszanowaniem godności osobistej wszystkich uczestników grupy, również osób z niepełnosprawnościami.

 

 

 

 

 

RÓŻNORODNOŚĆ JEST NORMĄ, NIE WYJĄTKIEM!

 

Szkoła Podstawowa w Mostach jest placówką z klasami integracyjnymi od 2004 roku. Uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych  umożliwia rozwój społeczny oraz zdobycie wiedzy i umiejętności, wspólnie z rówieśnikami jak najbliżej miejsca zamieszkania. Dewizą naszej szkoły jest otwartość na potrzeby drugiego człowieka. Dzięki klasom integracyjnym uczniowie uczą się tolerancji , otwartości, szacunku dla drugiego człowieka, gdzie każdy uczeń odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości i ma prawo popełniać błędy. Staramy się tworzyć przyjazny klimat dla dzieci i rodziców. Pragniemy, aby spotkanie dzieci zdrowych i z trudnościami zaowocowało w przyszłości otwartością i troską o drugiego człowieka.Nasze dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza profesjonalną opieką na lekcjach, objęte są także pomocą w postaci zajęć terapeutycznych zalecanych w orzeczeniach wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Proces kształcenia wspierają specjaliści z odpowiednimi kwalifikacjami pedagogicznymi.

 

 

KONCEPCJA PRACY W KLASIE INTEGRACYJNEJ

 

Fundamentalną zasadą funkcjonowania w szkole klas integracyjnych jest przekonanie, że wszystkie dzieci w miarę możliwości powinny uczyć się razem, niezależnie od doświadczanych przez nie trudności i różnice. Integracja kształtuje w dzieciach pełnosprawnych umiejętność życia z niepełnosprawnymi i ich akceptację, która nie oznacza jedynie tolerancji, ale także więź z niepełnosprawnymi kolegami.


Klasa integracyjna to klasa, w której uczy się od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.


W klasach integracyjnych pracuje jednocześnie 2 nauczycieli: jednym z nich jest nauczyciel przedmiotu, drugim nauczyciel wspomagający, najczęściej terapeuta z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej. Dwaj pedagodzy są obecni razem na wszystkich lub prawie wszystkich lekcjach (w zależności od potrzeb danej klasy). Nauczyciel wspomagający otacza swoją opieką nie tylko dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, ale również pozostałych uczniów, chętnie udzielając im pomocy. Obaj nauczyciele czuwają, by klasa stawała się zintegrowanym zespołem, oraz by każde dziecko czuło się w niej dobrze. Trzeba pamiętać, że w klasie integracyjnej, każdy uczeń ma takie same prawa i obowiązki z zastrzeżeniem, że każdy ma inne możliwości psychofizyczne.


Dla dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego tworzone są programy edukacyjno - terapeutyczne, stawia się im wymagania dostosowane do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Nauczyciel wspomagający wybiera takie zadania dla uczniów niepełnosprawnych, aby umożliwić im aktywne uczestnictwo na lekcji, motywuje do nauki na miarę możliwości dziecka, uwzględniając jego specyficzne cechy I ograniczenia.Analizując postępy swoich uczniów, ocenia je według indywidualnych możliwości dziecka. Bazuje się na maksymalnym potencjale intelektualnym dziecka. Uczeń niepełnosprawny także może uzyskiwać oceny celujące i bardzo dobre.

 

PIĘĆ KORONNYCH ZASAD INTEGRACJI:

 

  1. Integracji nie można narzucać i do niej zmuszać.
  2. Integracja to nie tylko 15 - 20 uczniów i dwóch nauczycieli.
  3. W integracji musi uczestniczyć cała szkoła.
  4. Integracji można i trzeba się nauczyć.
  5. Integracja zaczyna się w sercu człowieka.

 

Przydatne linki:

 

  1. www.spoa.org.pl
  2. www.psouugdynia.org.pl
  3. www.dzieci.org.pl
  4. www.fundacjadorastac.org.pl/o-fundacji
  5. www.fundacjadogtor.org
  6. www.kuratorium.gda.pl/page208.html
  7. www.forumautyzmu.pl
  8. www.asperger.org.pl
  9. www.szkola.tbg.net.pl/publikacje_pliki/02_wskazania.pdf
  10. www.poradniapuck.pl

 

 

 

 

NA GÓRĘ